Den 13. februar 2014 kl. 15.30 afgik det danske containerskib SVENDBORG MÆRSK fra Rotterdam i Holland. Skibets destination var Suezkanalen og efterfølgende Fjernøsten. Skibsføreren forventede at møde ugunstige vejrforhold på ruten, dog uden at vejrudsigten gav anledning til bekymring.
Den følgende dag, da skibet havde forladt Den Engelske Kanal, begyndte vejrforholdene at forværres. Om eftermiddagen rullede skibet pludseligt og uden varsel ekstremt, og et stort antal containere faldt over bord.
Tidligt på aftenen rullede skibet igen pludseligt og voldsomt til 41° til bagbord. Også denne gang blev et stort antal containere tabt over bord, og skibsføreren anså nu situationen for at true sikkerheden om bord. Skibsføreren aktiverede generalalarmen for at samle besætningsmedlemmerne. Senere på aftenen vurderede han, at vejret nu ikke længere udgjorde en umiddelbar fare for skibets sikkerhed.
En række faktorer var sammenfaldende og forårsagede hændelserne og de efterfølgende konsekvenser. I analysen har DMAIB behandlet emner såsom skibsførerens beslutningstagen og de oplysninger, der var til hans rådighed, samt optimeringsprocesser og skibets evne til at modstå ugunstige vejrforhold.
Rapporten kan hentes i PDF format her.